Snart tar Tom Andersson och Niklas Persson examen från civilingenjörsprogrammet med inriktning robotik på Mälardalens högskola. Våren har de två ägnat åt sitt examensarbete, att få en fjärrstyrd cykel att balansera helt på egen hand. Det var ett projekt som de tillsammans med tre andra studenter påbörjade redan i höstas. Det långsiktiga målet är att skapa en testcykel som beter sig som en riktig cyklist för att kunna användas på testbanor för självkörande bilar.
– Det här har varit ett jätteroligt problem att lösa och det var verkligen jättecoolt när vi fick den att fungera, säger Tom Andersson.
Många tester
Det var i början av mars som de för första gången fick cykeln att själv hålla balansen. Sen dess har de gjort flera tester där Autobike fått köra på gräs och grus, i backar och i kurvor.
– Nu ska den utvecklas så att den i alla fall kan följa en rak linje på marken. Till sommaren ska vi få till det så att den kan köra i olika hastigheter. Just nu måste vi programmera in vilken hastighet vi ska ha, säger Niklas Persson, som kommer fortsätta att utveckla cykeln till hösten.
I klippet ser du Autobike in action och hör studenterna om framtiden för självkörande cyklar.
Autobike – en självkörande cykel
- Projektet sker i samverkan mellan Mälardalens högskola, Chalmers, Asta Zero, Cycleurope och Volvo Cars.
- Syftet med Autobike är att utveckla en självkörande cykel som kan användas i testmiljöer för autonoma bilar. Men innan de lanseras på marknaden måste de först testas i testmiljöer för att säkerställa att de fungerar som de ska och att de till exempel kan väja för en cyklist som helt oväntat dyker upp.
- För närvarande är Autobike fjärrstyrd, men planen är att den framöver ska kunna köra själv och planera sin resväg från punkt A till punkt B. För närvarande kan den köra i max 20 km/h.
- Siktet är inställt på att Autobike om cirka ett år ska vara redo för att användas på testbana.
Fakta: Mälardalens högskola