Minst fem chefer på Bombardier i Stockholm, varav en är häktad av Stockholms tingsrätt, misstänks för mutbrott.
Företaget, med huvudkontor i Kanada, har också tillsatt en utredning. Bombardiers presstalesperson Barbara Grimm skriver till TT att minst två chefer ”har stängts av i avvaktan på vår utredning, liksom vår affärsrelation med Multiserv Overseas Ltd”.
TT och SVT:s Uppdrag granskning visade i mars att mellanhanden till synes omotiverat lade på 450 procent — 570 miljoner kronor — på priset för signalsystem när de såldes från Bombardier i Sverige till Bombardier i Azerbajdzjan.
TV: Se hela avsnittet av UG i SVT Play
Multiserv har inget kontor och inga anställda. Grimm beskrev då bolaget som ”korrekt” och såg inget hinder att fortsätta att göra affärer med det.
Bombardier vill inte svara på om man brutit även med sin mystiska lokala partner i Azerbajdzjan, Trans-Signal-Rabita, som tjänar 375 miljoner kronor på affären. När en reporter sökte upp dess kontor och ägare fanns i stället en lägenhet i ett fattigt område och ett lantligt ruckel med kor och höns.
Fakta: Mutmisstänkt miljardaffär
2013 vinner ett konsortium med Bombardier i Sverige uppdraget att modernisera signalsystemet längs 50 mil järnväg från Azerbajdzjans huvudstad Baku till Georgien. Affären är värd över 2,2 miljarder kronor.
Den 10 mars i år häktas en chef på Bombardier i Sverige misstänkt för grovt mutbrott, och fler höga chefer delges misstanke.
Samtidigt utreder TT och SVT:s Uppdrag granskning affären. Minst 570 miljoner kronor slussas till en mellanhand, brevlådeföretaget Multiserv Overseas. Omkring 375 miljoner kronor går i sin tur till den lokala partnern Trans-Signal-Rabita i Azerbajdzjan. Det innebär att någon eller några tjänar nära 1 miljard kronor i vad som kan vara mutor.
Bombardier har gjort affärer med Multiserv sedan 2011, bland annat i Ryssland och Mongoliet.
Källa: TT