Den 37-årige chefen misstänks ha mutat en myndighetsföreträdare i Azerbajdzjan när det svenska teknikföretaget vann en upphandling av signalsystem för järnvägen 2013.
Åklagaren Thomas Forsberg radade vid sin avslutande plädering i Stockholms tingsrätt upp en rad, i hans ögon, försvårande omständigheter. Inte minst värdet på affären — cirka 2 miljarder kronor, varav den lokala partnern — mottagare av den misstänkta mutan — tjänar minst 600 miljoner kronor.
LÄS MER: Misstänkta mutaffären inom Bombardier i rätten
Forsberg motiverade också sitt straffyrkande med att ”avskräcka svenskt näringsliv att göra på liknande sätt”.
Åklagaren återkom till besvärande mejl som säljchefen skrivit till sina chefer och kollegor:
37-åringen ”har skrivit ord efter ord, mening efter mening, stycke efter stycke, närmast en uppsats om hur man har samarbetat. En lång beskrivning av hur man är i maskopi. Den här bevisningen är blytung”, sade Forsberg.
Han påpekade samtidigt att högre svenska chefer på Bombardier kunde ha ”tryckt på stoppknappen”. Utredningen mot dem fortsätter.
37-åringen förnekar brott.
På onsdagen avslutas rättegången med försvarets plädering.
LÄS MER: Bombardierchef ”saknade mandat”
Fakta: Mutmisstänkt miljardaffär
2013 vinner ett konsortium med Bombardier i Sverige uppdraget att modernisera signalsystemet längs 50 mil järnväg i Azerbajdzjan, enligt åtalet på grund av mutor.
Den ryske säljchef vid BombardierTransportation i Stockholm som står inför rätta har enligt åtalet, tillsammans med andra på företaget, mutat en tjänsteman vid den azerbajdzjanska järnvägsmyndigheten som också företrätt en lokal partner.
Denna partner, Trans-Signal-Rabita, kan dra in 600—800 miljoner kronor på affären.
Kontraktet är sammanlagt värt 2,7 miljarder kronor i dagens penningvärde. Det finansieras till 85 procent av ett lån från Världsbanken.
Bombardier är en kanadensisk koncern men dess verksamhet i Stockholm säljer järnvägsutrustning och ansvarar för marknaderna i Norden och forna Sovjetunionen.