• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Foto: Susanna Ahnlund

Deras teknik upptäcker fyllan på ett andetag

Uppdaterad
Publicerad

I en källare i Västerås utvecklar Mathias Granstam och Mikael Åkerholm en sensor som stora delar av bilindustrin väntar på.

– Det känns svindlande att det vi gör här kommer att spridas runt i världen, säger Mikeal Åkerholm platschef på företaget Senseair i Västerås.

Sensorn, som är placerad vid ratten på bilen, mäter koldioxid- och alkoholhalten i förarens utandningsluft. Är alkoholhalten för hög startar inte bilen. I dagens så kallade alkolås måste föraren blåsa hårt i ett munstycke, vilket gör att en full förare kan låta en nykter vän blåsa och sedan köra ändå.

Det amerikanska trafiksäkerhetsverket har tittat på ett 30-tal varianter av alkolås från olika tillverkare världen över men beslutat sig för att satsa på sensorn som utvecklas i Västerås.

Tekniken, som Åkerholm och Granstam förfinat, togs fram av professor Bertil Hök på 80-talet. På den tiden fanns ventilationssystem som mätte koldioxidhalten i luften. Hök utvecklade systemen så att de även kunde mäta etanol i luften och skapade de första alkohol-sensorerna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.