Simon Ekberg står i dörröppningen in till kontoret.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I klippet svarar Simon Ekberg, digitala marknadsförare, på tre frågor om trender, risker och framtiden kring företags marknadsföring på sociala medier. Foto: Caroline Slotte/SVT

Trender, risker och framtiden – digital marknadsförare om företag i sociala medier: ”För konservativa”

Uppdaterad
Publicerad

Kunskapen om och acceptansen för sociala medier växer bland företag, vilket lett till att fler företag skaffat Tiktok.

Men för att nå ut och lyckas på plattformen måste företagen våga ta ut svängarna – något som också kan skada varumärket.

Simon Ekberg kallar sig digital marknadsförare och jobbar sedan tio år på Ampilo som hjälper företag med deras sociala medier. Enligt honom är det en viktig marknadsföringskanal för företagen, och ger dem möjlighet att interagera med nästan hela Sveriges befolkning, samt nuvarande och framtida kunder.

Svårare nå ut – utan att betala

Under åren har de olika sociala medie-plattformarna som Facebook, Instagram och Linkedin varit olika populära, men i samband med att algoritmer förändras blir det svårare att nå ut utan att betala för annonsplatser. Enligt Internetstiftelsen var Tiktok den plattform som växte mest under 2023 av alla sociala medier i Sverige.

I klippet: Trender, risker och framtiden – experten Simon svarar på tre frågor om företags marknadsföring i sociala medier.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.