• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Alva Sjölund och Jimmy Larsson spelar in en Tiktok-video i butiken.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Följ med när SVT träffar Alva Sjölund och Jimmy Larsson när de spelar in nya videor till klädbutikens konto i social medier – och hör vad klippen gett dem i praktiken. Foto: Caroline Slotte/SVT

Klädbutiken i Västerås tar ut svängarna på Tiktok: ”Vill inte vara en i mängden”

Uppdaterad
Publicerad

En vanlig arbetsdag för Alva Sjölund och Jimmy Larsson handlar inte bara om att ta hand om butiken de jobbar i – en stor del av tiden går åt att planera och skapa innehåll till butikens Tiktok-konto.

Det var i oktober 2022 som Alva Sjölund och Jimmy Larsson skapade ett konto för Jack & Jones Västerås på Tiktok. Efter några månader exploderade det första klippet, och i dag har kontot över 12 000 följare.

– När första klippet tog fart kände jag: “Oj nu har vi något stort på gång”, säger butikschefen Jimmy Larsson.

Alva Sjölund, som delar ansvaret för sociala medier med Jimmy Larsson, fortsätter:

– Vi ville marknadsföra oss på ett annat sätt, och inte genom traditionella produktvideos. Vi ville visa vilka vi bakom produkterna är, och nu när vi hållit på ett tag har vi fått jättebra respons. Vissa kunder har sagt att de inte ens slängt blicken åt oss förrän de såg vårt konto.

Skämtsam ton

De videor som ligger ute har en skämtsam ton, och det är få videor som marknadsför produkter. Innehållet består snarare av olika pranks, mukbangs, recensioner av energidrycker och andra skämtsamma videor.

Butiken i Västerås inte ensam om att prova nya sätt i sociala medier. Simon Ekberg, digital marknadsförare på Ampilio, menar att allt fler företag vågar ta ut svängarna, och att algoritmen på Tiktok premierar trender och den typen av innehåll. Samtidigt menar han att även om det är bra för företag att ta ut svängarna på sociala medier, ska man vara medveten om hur olika typer av innehåll påverkar ens varumärke.

”Vill inte vara en i mängden”

Butikschefen Jimmy Larsson menar att de måste testa för att vinna, samt att marknadsföringen på sociala medier är särskilt viktig för dem.

– Vi vill inte vara en i mängden, och för oss är det varumärkesbyggande. För att folk ska vilja köpa en produkt, måste de först köpa personen bakom produkten. Sedan är detta den enda typen av marknadsföring vi har, och den är extremt viktig för oss som lokal butik

I klippet: Följ med och se hur det kan gå till när Alva och Jimmy skapar innehåll till butikens konto i sociala medier.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.