Det var i oktober 2022 som Alva Sjölund och Jimmy Larsson skapade ett konto för Jack & Jones Västerås på Tiktok. Efter några månader exploderade det första klippet, och i dag har kontot över 12 000 följare.
– När första klippet tog fart kände jag: “Oj nu har vi något stort på gång”, säger butikschefen Jimmy Larsson.
Alva Sjölund, som delar ansvaret för sociala medier med Jimmy Larsson, fortsätter:
– Vi ville marknadsföra oss på ett annat sätt, och inte genom traditionella produktvideos. Vi ville visa vilka vi bakom produkterna är, och nu när vi hållit på ett tag har vi fått jättebra respons. Vissa kunder har sagt att de inte ens slängt blicken åt oss förrän de såg vårt konto.
Skämtsam ton
De videor som ligger ute har en skämtsam ton, och det är få videor som marknadsför produkter. Innehållet består snarare av olika pranks, mukbangs, recensioner av energidrycker och andra skämtsamma videor.
Butiken i Västerås inte ensam om att prova nya sätt i sociala medier. Simon Ekberg, digital marknadsförare på Ampilio, menar att allt fler företag vågar ta ut svängarna, och att algoritmen på Tiktok premierar trender och den typen av innehåll. Samtidigt menar han att även om det är bra för företag att ta ut svängarna på sociala medier, ska man vara medveten om hur olika typer av innehåll påverkar ens varumärke.
”Vill inte vara en i mängden”
Butikschefen Jimmy Larsson menar att de måste testa för att vinna, samt att marknadsföringen på sociala medier är särskilt viktig för dem.
– Vi vill inte vara en i mängden, och för oss är det varumärkesbyggande. För att folk ska vilja köpa en produkt, måste de först köpa personen bakom produkten. Sedan är detta den enda typen av marknadsföring vi har, och den är extremt viktig för oss som lokal butik
I klippet: Följ med och se hur det kan gå till när Alva och Jimmy skapar innehåll till butikens konto i sociala medier.