Idag vittnar många djurägare om att det är svårt att få reda på veterinärpriser i förväg och därmed hålla ner kostnader och ha koll på feldebiteringar. Dessutom har försäkringspremierna för djurförsäkringar ökat med 25 procent sedan 2019.
Men nu har försäkringsbolagen tröttnat på de allt högre veterinärkostnaderna och vill få djurägarna att kontakta dem först, innan de söker veterinärvård.
– Vi ska inte ha djurägare som åker in med ett klobrott en helg och kostar över 10 000 kronor, när man kunde ha åkt in en tisdag och det kostade 2000, säger Max Otterstål Adler.
”Djurägare saknar kunskap”
Försäkringsbolag som Folksam satsar därför på egen djurrådgivning och försöker locka sina kunder att kontakta dem före veterinärbesöket, genom att ge rabatt på självrisken.
– Vi behöver bli bättre på att utbilda djurägare i hur man tar hand om sitt djur, när man ska åka in till veterinären och när man kan stanna hemma, säger Max Otterstål Adler.
Brister i kommunikationen
Han tror också att det ofta blir fel i kommunikationen mellan djurägare och veterinärkliniker när det gäller priser och behandlingar, eftersom klinikerna inte är tillräckligt transparenta. Däremot menar han att det är ovanligt att kliniker medvetet försöker feldebitera.
– Det är först när vi kan påverka vart djurägarna åker som vi kan påverka klinikerna att vara mer transparenta och ställa upp på de regelverk som vi vill ha, säger Max Otterstål Adler.
Hör Folksams Max Otterstål Adler i klippet om hur han vill att djurägare ska göra när djuren blir sjuka.