Arla började sälja ekologiska mejeriprodukter redan 1991. I början var ökningen snabb men de senaste åren har försäljningen mattats av och ligger på omkring 10 procent. I matvarubutikerna har den till och med minskat.
I somras försökte Arla öka eko-försäljningen genom en prisväxling. Ekomjölken blev billigare och den vanliga dyrare. Men inte ens det har lyckats vända trenden.
– I tider av prispress så har lite dyrare produkter, till exempel de ekologiska, det lite tuffare. Sen ska man komma ihåg att det eko-mjölken är den största och en av de äldsta kategorierna så att jag tror att det också är naturligt att man ser inte samma positiva utveckling, säger Arlas presschef Claes Henriksson.
På restauranger och storkök ökar fortfarande användningen av ekologiska mejerivaror, men den totala försäljningen ligger ändå långt ifrån arlas förhoppning om en dubblering till 2015.
Ingrid Sommar är eko-mjölkbonde på Rytterne gård utanför Västerås.
– Jag tycker det är tragiskt. När man rekryterar en ekogård så tar det två år innan den ställt om till att leverera ekomjölk. Det är en missbedömning helt enkelt, säger hon.
Hur påverkar det här dig?
– Vi har fått sänkt ekotillägg. Vi har fått en större minskning på mjölkpriset procentuellt sett än de som producerar konventionell mjölk.