Vi kommer enligt de flesta beräkningarna att konsumera mer el när de fossila bränslena ska fasas ut. Elbilar är bara ett exempel, men att ladda sin elbil hemma kommer inte generera någon elbrist enligt Jonas Rigner vd på Mälarenergi elnät.
– Vissa områden i Västerås, som föredetta fritidsstugeområden kan bli svåra. Där måste vi bygga om nätet och det planerar vi också för. Att bygga ut elnätet är möjligt men väldigt kostsamt. På en tio-årsplan kommer vi att investera 2,4 miljarder för att kunna hantera det här, säger han.
Inga snabbladdare hemma
Hur många elbilar som Västerås klarar av att ladda kan inte Jonas Rigner svara på, men han menar att även om alla runt omkring Mälardalen går över till elbil så kommer mängden ström vara tillräcklig om man laddar hemma med en så kallad ”långsamladdning”.
– Om man vill ha en snabbladdare hemma så är det ett stort problem. Det kan vi inte etablera överallt, säger Jonas Rigner.
Olika effekter på laddare
80–90 procent av alla elbilar laddas hemma med en så kallad ”långsamladdning”. Då tar det ungefär åtta timmar att ladda. Ungefär 3,7 kilowatt drar den och motsvarar en bra torktumlare. Nästa steg är en ”semiladdare” som drar ungefär 11 kilowatt. Sen finns det ”snabbladdare” som kan ladda en bil på 20 minuter och den kan dra mellan 50–100 kilowatt. Den finns oftast publikt.