En delad bild som visar två scener. Till vänster syns en person med otydlig ansiktsdetalj, medan höger sida visar ett litet barn som leker med en aktivitetsvägg på en leksaksmatta. Leksaksväggen har färgglada block och olika djurfigurer. Barnet sträcker sig efter en orange lejonfigur.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Barn använder fysisk beröring som kommunikation” I klippet ovan förklarar forskaren Ricardo Goncalves varför det är viktigt att förskolepersonal kan röra barn. Foto: Maja Tengnér/SVT Pontus Lundahl/TT

Forskaren: ”Hindra inte män i förskolan att röra barn”

Uppdaterad
Publicerad

När sexuella övergrepp sker i förskolan väcks ofta krav på strängare rutiner, och särskilt manlig personal sätts under hög press – till exempel kan föräldrar kräva att de inte ska röra barnen.

– Det blir problematiskt, för beröring är viktigt, säger forskaren Ricardo Goncalves.

Tydliga rutiner för till exempel blöjbyte är viktigt att ha på plats för att öka tryggheten för föräldrar, personal och barn. Det menar Ricardo Goncalves, som forskar om män i förskolan på Örebro universitet. Hans forskning handlar specifikt om hur manliga förskollärares fysiska kontakt med barnen ser ut.

Manlig förskolepersonal pressas

Misstankarna mot de manliga förskollärarna kommer ofta utifrån, från föräldrar och andra, och det blir en ökad press i samband med att sexuella övergrepp i förskolan uppmärksammas i media.

Sexövergrepp på förskolor

– Det kan påverka så att manlig personal väljer att inte ha så mycket fysisk kontakt med barnen. Att de försöker ta lite avstånd med syfte att minska misstankar, säger Ricardo Goncalves.

Han menar att beröring är viktig i kontakten med små barn, och tycker att det finns problem när män, frivilligt eller ofrivilligt, backar undan.

I videon: Forskaren: ”Därför måste män få röra barnen i förskolan.”

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Sexövergrepp på förskolor

Mer i ämnet