• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Grundsärskolan och förskoleklass – det här gäller

Uppdaterad
Publicerad

Även om förskoleklass i dag inte finns inom grundsärskolans egen verksamhet är det tydligt reglerat vad som gäller för att även barn med intellektuell funktionsnedsättning ska få en bra placering.

”Det är viktigt att barn och elever som är i behov av stöd får det utifrån sina behov och förutsättningar” står det i Skolverkets allmänna råd.

–  De ska följas, det är inte frivilligt, säger Therese Lindahl, rådgivare på Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM).

– Vi hör ifrån rektorer och skolpersonal att det är svårt att veta hur man ska agera och bete sig. Men det här är redan tydligt reglerat.

(Se faktaruta.)

Therese Lindahl är rådgivare på Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) som erbjuder skolor och verksamheter specialpedagogiskt stöd. Foto: Frida Rönnholm

Har tre alternativ

Elever med intellektuell funktionsnedsättning som efter utredning fått rätt till mottagande i grundsärskolan har i dagsläget tre alternativ när det kommer till förskoleklass.

  • Att gå integrerat i grundskola
  • Att stanna kvar ett extra år i sin förskola
  • Att börja ett år tidigt i grundsärskolan

Enligt SPSM är det viktigt att tillföra kunskap och resurser och att uppmuntra ett engagemang hos skolpersonalen som gör att fler barn, även med stora vårdbehov och diagnoser, kan integreras i vanlig förskoleklass.​

​​– Det finns positiva exempel, bland annat i Stockholm, där grundsärskolan och grundskolan samarbetar kring integrerad förskoleklass. Men då kan det ju vara så att verksamheterna ligger nära varandra, att både skolmiljö och till exempel matsal redan är tillgänglighetsanpassad.​

– Sådant blir svårare kanske i mindre kommuner där de olika skolformerna inte finns intill varandra, säger Therese Lindahl på SPSM.​​

Ur Skolverkets allmänna råd:

Om mottagande i grundsärskola och gymnasiesärskola

Utbildningen i förskolan och i förskoleklassen ska anpassas till alla barn och elever. Det är viktigt att barn och elever som är i behov av stöd får det utifrån sina behov och förutsättningar.

Om frågan väcks redan i förskolan om att ett barn i framtiden kan komma att tillhöra grundsärskolans målgrupp behöver förskolechefen, efter samråd med barnets vårdnadshavare, säkerställa att hemkommunen är informerad. Det är också viktigt att denna information delges ansvarig för den förskoleklass där barnet ska gå.

En utredning om målgruppstillhörighet kan sedan bli aktuell i förskoleklassen för att beslut om mottagande ska kunna ske inför grundsärskolans årskurs 1. Några barn kommer dock att gå kvar i förskolan som 6-åringar och därefter börja i årskurs 1. I dessa fall måste processen kring ett eventuellt mottagande i grundsärskolan påbörjas redan i förskolan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.