Under sommarlovet är gymnasieelever anställda i tre veckor för att läsa för fritidsbarn på Lindboskolan. Barnen får också diskutera vad som lästs och engageras i aktiviteter.
– Det här är viktigt speciellt för de barn som inte tycker om att läsa i vanliga fall och som kanske har svårt med läsningen, säger Veronica Lindberg, språk-, läs- och skrivutvecklare i Hallstahammars kommun.
Motverka ”sommarlovstappet”
Projektet finns i runt 50 kommuner runtom i Sverige. Hallstahammar är första kommunen i Västmanland. Grundtanken är att motverka läsningens så kallade ”sommarlovstapp”. Detta definierar de skolfria månaderna under sommaren då många barn inte läser hemma och därmed förlorar en del av läsförmågan tills skolan börjar igen.
– Man har sett att lässköra barn tappar i läsförmåga under sommaren om de inte får lyssna på någon som läser eller läser själva. Detta är en metod för att se till så att sommarlovstappet inte blir så stort, säger Veronica Lindberg.
Men efter dessa tre veckor, hur ska barnen uppehålla läsningen då?
– Då hoppas vi att de blivit så pass intresserade och tycker att det är roligt och mysigt att få lyssna på någon som läser och kanske läser lite själva också.
Vad lär sig barnen av läsningen? Se i videon vad de säger.