De dubbeldäckade tågen, även benämnda ER1, tar över 300 passagerare. På sträckan mellan Västerås och Ludvika brukar det vanligtvis åka runt 30 resenärer på en tur. Men Yujin Zhang säger att det finns logiska anledningar till att det valt att ta in dessa tågmodeller, bland annat att det på grund av upphandlingstekniska själ var det mest ekonomiskt fördelaktiga.
– Resenären kommer känna en komfortskillnad.
Det kommer även utmaningar med de nya tågen då stationerna Virsbo och Fagersta Norra är för korta för plattformarna.
– När det gäller Fagersta Norra är instruktionen just nu att det är tre av dörrarna som inte kommer att inrymmas med en plattform. Så där är det viktigt att lyssna på anvisningarna från tågpersonalen.
Vad händer ifall någon resenär skulle hamna fel?
– Det är en risk, så det är viktigt att vi kontinuerligt följer upp eventuella händelser och incidenter och bättrar oss.
Följ med på en rundvandring inuti de nya dubbeldäckarna och hör resenärerna Kenneth och Olivia Platter berätta vad de tycker om de nya tågen.