På Skogsborgens förskola går cirka 156 barn fördelade på åtta avdelningar. När Köpings kommun invigde storförskolan för tio år sedan, stack den ut. Men de senaste åren har trenden med stora förskolor börjat synas även i Västmanland, enligt statistiken från Skolverket.
Mellan åren 2018 och 2023 gick som exempel antalet förskolor med över 150 barn från en till tre.
Fördelarna sägs bland annat vara mindre sårbarhet för kommunerna vid förändringar i barnkullar och en mer stabil personalsituation. Riskerna kan enligt studier vara att utomhusområdena blir bristfälliga och miljön orolig, främst för de mindre barnen. Pedagogernas roll riskerar också att förändras till att mer handla om att ”räkna in barn” och övervaka.
Erfarenhet gav positivt arbetssätt
På Skogsborgens förskola har tio års erfarenheter gjort att man nu jobbar framgångsrikt med Team, istället för traditionella avdelningar.
Det handlar om att skapa mindre sammanhang för barnen att vara i genom hela dagen, både ute och inne. Något som kräver en hel del logistik, enligt rektor Karin Ringaby.
– Vår stora matsal är fortfarande en utmaning. Men där har vi tre olika sittningar och skärmväggar som vi delar av med för att skapa en lugnare miljö, säger hon.
I klippet: Följ med in på Köpings största förskola och träffa 5-åriga Samir: ”Några går ut och några stannar inne”.