Under våren kommer eleverna i årskurs nio göra de nationella proven. Ett av delproven består av läs- och skrivkunskaper. Enligt den senaste PISA- utvärderingarna, var det nästan 24 procent av niondeklassarna som inte klarade av läsförståelsen.
– Man kan inte ta del av samhällsinformation på samma sätt, man blir väldigt beroende utav dem som är nära, förklarar Martin Ingvar professor i neurofysiologi och integrativ medicin vid Karolinska institutet.
Majoriteten bland de icke godkända är barn som talar ett annat språk än svenska hemma.
– Vi har ju barn som kommer till skolan som har pratat med vuxna, 35 miljoner svenska ord och vi har dem som ligger på 4-5 miljoner ord och många som kommer med nästan inga pratade ord alls på svenska, säger Martin Ingvar.
Vems är ansvaret?
– Samhället har ju ett entydigt ansvar att organisera en bättre skola. Som individ har man ett ansvar för sitt eget liv, säger Martin Ingvar.
I videon svarar professorn Martin Ingvar på tre frågor om funktionell analfabetism hos unga.
PISA- undersökningen
PISA är en internationell studie som undersöker 15-åringars kunskaper inom läsförståelse, matematik och naturvetenskap. I studien deltar både OECD-länder och icke OECD-länder. PISA står för Programme for International Student Assessment.
PISA- utvärderingen görs var tredje år.
Källa: Skolverket