– När eleverna själva fått prova på att programmera egna saker blir det lättare för dem att förstå hur ny teknik fungerar, så som självkörande bilar, berättar Lillian Brevik som är verksamhetsledare i Köping.
Programmering är ett ämne som i många fall kan upplevas som något svårt och krångligt. Därför menar Martin Ekström som forskar i robotik samt elektronik att det är viktigt att göra programmeringen enkel och rolig.
– Det farliga är när man gör programmeringen tråkig, eftersom det då blir en belastning. Vi har ett problem i skolan med att många upplever skolmiljön som stökig och stimmig. Det är hög press på eleverna och många olika läromoment. En annan fråga är hur föräldrar som inte kan programmering ska kunna stödja barnen i detta, det är inte rättvist. Detta är ett samhällsproblem och det är svårt med programmering. Vi kan inte förvänta oss att föräldrar ska kunna det, men eleverna måste få rätt stöd, annars blir det svårt, tråkigt och kan leda till magknip, berättar forskaren Martin Ekström.