Robotarna och programmeringen integreras på olika sätt i de nuvarande ämnena, framförallt i teknik- och matematikämnena.
– För mig har det inte känts svårt, men kompetensen mellan lärare ser olika ut. Det ställs andra krav på lärarna och det jag anser vara den största utmaningen är att hänga med i elevernas utveckling, eftersom de lär sig så snabbt, berättar Malin Nikolaidou som är lärare på en skola i Köping.
För några år sedan var det endast ett fåtal lärare som hade med sig en robot till skolan, men i och med förändringen i läroplanen ska alla ha samma möjligheter.
– I Köpings kommun blev man tvungen att se över allt gällande hur man skulle hantera förändringen, för att skapa en röd tråd så att alla jobbar på samma sätt. Vi skapade en hemsida där vi samlade material med instruktionsvideos och nu kör vi även runt robotar till skolorna som får låna dem några veckor åt gången, berättar Lillian Brevik som är verksamhetschef på den kommunala tekniska- och entreprenörsskolan i Köping (KomTek).
När en ny förändring i läroplanen görs kan det lätt bli en extra arbetsbelastning för lärarna och det vill Lärarförbundet i Köping vara uppmärksamma med. Samtidigt menar ordförande för Köpings Lärarförbund att lärarna är väldigt engagerade och tycker att det är roligt med ny teknik samt digitalisering.
– Trots det finns det alltid lite motstånd när nya saker ska implementeras, men detta är något som vi inte kan blunda för. Det viktigaste för oss är att se till så att det inte blir en extra arbetsbelastning för lärarna, utan att de kan ta till sig all kompetensutveckling under ordinarie arbetstid. Här är våra ombud på arbetsplatserna viktiga och det är de som lyssnar av och för vidare det lärarna berättar om, säger Örjan Gustavsson som är ordförande för Köpings Lärarförbund.
Sammanfattning av förändringarna kring ”Stärkt digital kompetens” i läroplanen
Programmering införs som ett tydligt inslag i flera ämnen i grundskolan, men framförallt i teknik- och matematikämnena.
Stärka elevernas källkritiska förmåga.
Eleverna ska kunna lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt sätt med användning av digital teknik.
Eleverna ska arbeta med digitala texter, medier och verktyg.
Eleverna ska använda och förstå digitala system och tjänster.
Eleverna ska utveckla en förståelse för digitaliseringens påverkan på individ och samhälle.
Källa: Regeringskansliet