Ingela Wegefalk bor i Karbenning utanför Norberg. Hon har tre hundar och två hästar och har flera gånger varit med om att veterinärkliniker krävt för mycket betalt när hon har sökt hjälp för sina djur.
– Någonstans finns det ett fel, för det är för ofta det händer, säger hon.
Hon menar att många djurägare är rädda för att bråka om feldebiteringar, eftersom de oroar sig för att veterinären inte ska hjälpa dem nästa gång. Själv kollar Ingela Wegefalk alltid fakturan noga.
– Jag vill inte bli lurad. Jag gör som med elräkningen, jag sitter och kollar vad det är som de har tagit betalt för.
Vill ha mer transparens
Hon menar att fler djurägare borde göra likadant. Men idag skickar ofta veterinärkliniker räkningen direkt till försäkringsbolagen, så att djurägaren aldrig behöver se fakturan.
– Det behövs mer transparens från veterinärerna, säger Ingela Wegefalk.
Veterinär: ovanligt med fakturafel
Men enligt Rebecca Wrigby, pressansvarig på Anicura, som är ett av de största företagen som äger veterinärkliniker i Sverige, är det inte vanligt att det blir fel på deras fakturor.
– Självklart har det ha hänt någon gång och då försöker vi att rätta till det så snabbt som möjligt, skriver hon i ett sms till SVT Västmanland.
Varför blir det fel?
– Det kan vara en mänsklig faktor, att vi av misstag råkat lägga till en rad för mycket eller en rad för lite i debiteringen, skriver Rebecca Wrigby.
Hör djurägaren Ingela Wegefalk berätta om när det blev fel på veterinärräkningarna.