Det är sträckorna mellan Eskilstuna och Kolbäck samt mellan Västerås och Arboga som behöver ny räls.
Det handlar om cirka tio mil spår, byte av fem växlar samt att uppgradera ett vägskydd. Ungefär 35 år ska rälsen hålla och det kommer kosta miljarder, oklart hur många.
– Pendlarna kommer få en väldigt robust järnväg när vi är klara 2026, säger Johan Paby Söderqvist, projektledare på Trafikverket.
I klippet berättar Johan Paby Söderqvist om miljardprojektet att byta räls i Mälardalen.
Mellersta Sveriges värsta invasiva arter
Spårbyte tidsplan:
2024: Spårbyte i Kvicksund samt byte av ballast i växlar och på broar. Berörda plankorsningar stängs av under kortare perioder. Arbetet i Kvicksund 2024 kommer att genomföras under vecka 18–21, och under den perioden kommer tågtrafiken att vara totalavstängd och ersättas med busstrafik.
2025: Byte av spår och tre växlar på sträckorna Kolbäck–Eskilstuna och Kolbäck-Valskog. Höjd säkerhet vid plankorsning. Byte av räls mellan Ålsäng–Frövi. Berörda plankorsningar stängs av under kortare perioder.
2026: Byte av spår och två växlar på sträckorna Ålsäng–Valskog och Tillberga–Kolbäck. Berörda plankorsningar stängs av under kortare perioder.
Källa: Trafikverket