Det var i onsdags som företaget informerade de omkring 500 anställda att de planerar för att flytta verksamheten från Köping. Anledningen är en minskad efterfrågan på produkterna som produceras på orten.
– Det var oväntat. Det var ingen som förväntade sig det. Det var tragiskt att hela fabriken skulle lägga ner. Alla blev chockade, inklusive cheferna, säger elektrikern Eli Melki.
Låg stämning
En bild som delas av Jonas Sandberg, 59, som jobbat på fabriken i 37 år.
– Det har varit nedstämt, mycket folk som står och pratar i klungor. Inte samma tjo och tjim vid matbordet.
Fackliga samtal nästa vecka
Under torsdagen ville varken företaget eller facket IF Metall vill ställa upp på en intervju.
IF Metall skriver så här i ett mejl till SVT: ”Beskedet kom inte som en blixt från en klar himmel, då vi gör produkter till bilar som inte är fossilfria” och att ”EU bestämt att det ska vara fossilfritt 2035”.
Nästa vecka ska IF Metall träffa förtaget med anledning av beskedet.
I klippet berättar Jonas och Eli hur tankarna går efter beskedet och oron för att bli arbetslös.
GKN Driveline Köping AB
Tillverkar system för fyrhjulsdrift. Kunderna är flera stora fordonstillverkare. Fabriken i Köping har en lång historia, grundades 1856 som Köpings mekaniska verkstad och började redan i början av förra seklet utveckla avancerade kuggar till växellådor.
Fram till 2004 hette fabriken Volvo Personvagnar och tillverkade växellådor.
Under mitten av 90-talet utvecklade dåvarande Getrag All Wheel Drive AB drivlinor för fyrhjulsdrift. År 2004 köptes fabriken av Getrag och tillverkningen av drivlinor startades upp i Köping. År 2011 såldes företaget till GKN, en stor industrikoncern med säte i England.