Det då slussen i Södertälje breddas och farlederna in till Västerås och Köpings hamnar ska muddras så större båtar kan ta sig till och från hamnarna.
– De här åtgärder var varit viktiga att ta tag i för att kunna få ut full kapacitet vid kajen som var i dåligt skick och i stort behov av renovering, säger Isabell Lindgren Stoor, projektchef anlitad av Västerås stad.
Paus i vinter
Nu har arbetet kommit halvvägs och ska under vintern pausas. Planen är att återuppta arbetet i mars 2018. Den renoverade halvan av kajen är klar att användas.
Omfattande arbete
Renoveringsarbetet har bland annat bestått av renovering av strävpelarna i och under vattenlinjen samt renovering av krönbalken utmed kajen och en ny pålad betongbalk för stödbenen till hamnens största kranar är byggd.
– Saltinträngning och sprickor i kajens betong har gjort att omfattningen på reparation och renovering av kajen har utökats. Byggledarna på plats har skött detta på ett väldigt bra sätt, säger Isabell Lindgren Stoor.