Medelålders man i glasögon och skjorta står i ett klassrum och håller upp ett A4-papper

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Proven är helt meningslösa” – i klippet utvecklar Mårten Hemström (L) sin kritik mot Skolverket och hur han ser på AI. Foto: Tomasz Swiesciak/SVT

Lärare riktar kritik mot Skolverket – ser risk för AI-fusk: ”Nationella proven borde stoppats”

Publicerad

Delar i de nationella proven som just nu genomförs i hela landet kan förberedas hemifrån. Det oroar lärare som inte utesluter att artificiell intelligens används för att fuska.

– Alla prov som kan förberedas hemma borde ha dragits in, säger gymnasieläraren Mårten Hemström i Västerås, som också är politiskt aktiv inom Liberalerna.

Nyligen gick Skolverket ut med rekommendationen att de avråder skolorna från att använda inlämningsuppgifter som betygsunderlag om man som lärare bedömer att man inte kan säkerställa tillförlitligheten i innehållet. Flera lärare som SVT Nyheter Västmanland pratat med säger också att de har slutat använda hemuppgifter som en examinationsform.

Ansvaret på Skolverket

Mårten Hemström är gymnasielärare i svenska, religion och filosofi. Han tycker inte ansvaret ligger hos elever eller lärare – utan hos Skolverket. Han tycker att Skolverket borde ha stoppat de nationella proven som kan föreberedas hemma i samma stund ChatGPT blev tillgängligt i slutet av 2022.

– Alla inlämningsuppgifter borde totalförbjudas nu, säger han.

Risk för orättvisa betyg

Största problemet är enligt Mårten Hemström att det blir en orättvis bedömning i slutbetygen, som skapar ojämlikhet vid ansökningar till högre utbildningar.

– Jag som är noggrann och inte vill betygsätta vad en robot skriver, tvingas ju att bli striktare mot mina elever.

I klippet utvecklar Mårten Hemström sin kritik mot Skolverket och utmaningen med ChatGPT.

Skolverket om kritiken: Ett gammalt problem i ny form

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Anders Boman, chef för nationella prov på Skolverket svarar på frågor kring utmaningen med AI i skolorna. Foto: Skolverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.