• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Se gymnasielärarna Simon Gruwer, Martin Fröberg och Tomas Glassing svara på frågor om utmaningen med AI i skolan. Foto: Tomasz Swiesciak/SVT

Gymnasielärare i Västerås om utmaningen med AI: ”Får inte ha strutsmentalitet”

Uppdaterad
Publicerad

ChatGPT har snabbt blivit ett populärt verktyg. Men den nya AI-tekniken har öppnat en ny möjlighet för fusk i skolan.

SVT har frågat tre gymnasielärare i Västerås hur de ser på AI-tekniken som tagit skolan med storm.

Nyligen larmade experter om att den snabba AI-utvecklingen kan innebära en risk för samhället och behöver pausas. Och många lärare som SVT Nyheter Västmanland pratat med är överens om att de blivit tagna på sängen av den snabba utvecklingen.

– Jag tror vi fortfarande famlar lite i mörkret, säger Martin Fröberg, lärare i samhällskunskap och historia.

Ny syn på kunskap

Även om artificiell intelligens skulle kunna förbättra det administrativa arbetet för många lärare och användas för individanpassad undervisning, råder det en osäkerhet kring hur examinationer ska ske i framtiden. Även hur man ska värdera den kunskap som eleven ska ta till sig. 

– Det blir nästan en filosofisk fråga i slutändan. Hur ska vi se på kunskap? Ska vi bedöma slutprodukten eller själva processen, säger Tomas Glassing, lärare i samhällskunskap.

I klippet ovan svarar tre gymnasielärare på frågor om utmaningen med AI i skolan.

Så kan den nya AI-chatten revolutionera skolan

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.