Nyligen larmade experter om att den snabba AI-utvecklingen kan innebära en risk för samhället och behöver pausas. Och många lärare som SVT Nyheter Västmanland pratat med är överens om att de blivit tagna på sängen av den snabba utvecklingen.
– Jag tror vi fortfarande famlar lite i mörkret, säger Martin Fröberg, lärare i samhällskunskap och historia.
Ny syn på kunskap
Även om artificiell intelligens skulle kunna förbättra det administrativa arbetet för många lärare och användas för individanpassad undervisning, råder det en osäkerhet kring hur examinationer ska ske i framtiden. Även hur man ska värdera den kunskap som eleven ska ta till sig.
– Det blir nästan en filosofisk fråga i slutändan. Hur ska vi se på kunskap? Ska vi bedöma slutprodukten eller själva processen, säger Tomas Glassing, lärare i samhällskunskap.
I klippet ovan svarar tre gymnasielärare på frågor om utmaningen med AI i skolan.
Så kan den nya AI-chatten revolutionera skolan