Den 28 juni 2025 träder en ny lag om ökad tillgänglighet i kraft i Sverige. Det innebär att företag och organisationer, oavsett storlek och bransch, kommer att vara skyldiga att se till att deras digitala tjänster är tillgängliga för alla.
När det gäller nödsamtal, inklusive 112-numret, så ska de kunna hantera röst, text och video i samma samtal. Det handlar bland annat om att säkerställa att personer med funktionsnedsättning, som syn-, hörsel- eller talnedsättning får den hjälp de behöver i en nödsituation.
SOS Alarm, som ansvarar för nödnumret 112, ser just nu över hur deras verksamhet kan anpassas till den nya EU-lagstiftningen.
Inringare kan filma situationen
Räddningscentral Mitt, som bland att omfattar Gotland samt kommuner i Stockholms län, Uppsala län och Västmanlands län har sedan sommaren 2024 utbildat all personal och erbjudit möjligheten till livevideo för att förbättra insatser och kommunikation.
– Det finns stora fördelar med tekniken som högst troligt kommer utvecklas snabbt, säger Daniel Svärd, insatsledare Storstockholms brandförsvar.
Än så länge är det dock få som känner till tekniken och när SVT berättar om Niklas Norbergs upplevelse och kritik, kan Daniel Svärd förstå hans reaktion.
I videon: Insatsledaren: ”Är alltid frivilligt att delta men finns stora fördelar med tekniken”
EU:s tillgänglighetsdirektiv
Den 28 juni 2025 träder lagen om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet i kraft, med Post- och telestyrelsen (PTS) som en av flera tillsynsmyndigheter. PTS fungerar som marknadskontrollmyndighet för att säkerställa att lagen efterlevs.
Konsumentjänster som omfattas av lagen
- Elektronisk kommunikation
- Bank- och betaltjänster
- E-handelstjänster
- Persontransporttjänster
- E-böcker
- Audiovisuell media (tv)
Produktkategorier som omfattas av lagen
- Elektroniska kommunikationstjänster
- Banktjänster
- E-handel
Källa: Post- och telestyrelsen (PTS)