SVT:s kartläggning: Så används mänskliga kvarlevor i undervisningen på skolor i Västmanland – olika syn på etiken

Uppdaterad
Publicerad

Mänskliga kvarlevor, som konserverade foster, var vanligt förekommande i skolundervisningen under stora delar 1900-talet. Hur ser det ut i dag, när verklighetstrogna kopior kan ersätta – och etiken i hur de en gång samlades kan ifrågasättas?

SVT Nyheter Västmanland har frågat alla kommuner i Västmanland.

Svaren visar att det fortfarande finns mänskliga skelett, foster och organ runt om på skolorna. Och att de fortfarande kan används i undervisningen. Men någon dokumentation om när, varifrån och hur kvarlevorna kom till skolorna är svårare att få fram.

En av kommunerna svarade att de har haft men att de försvann under en flytt.

Mänskliga kvarlevor i skolorna

Och i Västerås bestämde man, efter SVT:s frågor, att inga mänskliga kvarlevor får användas i skolundervisningen. Motiveringen? Att man inte kan säkerställa att de samlats in på ett etiskt riktigt sätt.

I klippet redovisar SVT:s reporter Robert Gustavsson resultatet av kartläggningen.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Mänskliga kvarlevor i skolorna

Mer i ämnet