Mänskliga foster används i undervisningen på skola i Sala: ”Ger respekt för livet”

Uppdaterad
Publicerad

På Valla-Ekebyskolan i Sala finns tre konserverade foster. NO-läraren Johan Hedberg använder dem i undervisningen, men han vet ingenting om deras historia.

– Det kommer väcka känslor. Det är många frågor som ställs kring syftet, men även om deras ursprung. Jag kan bara hoppas att vi fått dom på ett okej sätt, säger han.

I SVT:s kartläggning var Sala en av två kommuner i Västmanland som svarade att mänskliga kvarlevor används i skolundervisningen.

NO-läraren Johan Hedberg berättar att det blir en allvarsammare stämning på biologilektionerna när de mänskliga kvarlevorna står i centrum.

Mänskliga kvarlevor i skolorna

– Det ger respekt för livet och väcker frågor. Då känns det dumt att inte använda dem. Men jag har full förståelse för om man inte vill, säger Johan Hedberg, NO-lärare på Valla-Ekebyskolan i Sala.

Han tycker inte att det får blir ”en grej” att visa de mänskliga kvarlevorna – det måste finnas ett mål.

Skolans kranie låter han av den anledningen stå kvar i skåpet.

– Då känns det inte lämpligt och värt det. Det känns inte lika respektfullt, i alla fall för mig.

I klippet resonerar Johan Hedberg kring etiken och berättar om elevernas reaktioner och frågor om fostren.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Mänskliga kvarlevor i skolorna

Mer i ämnet