I flera år har man jobbat med projekt kring Mälarens vatten och just nu har Vattenmyndigheten och Mälarens vattenvårdsförbund skickat in en ansökan för projektet Life IP North Baltic till EU.
Förhoppningen ligger i att få EU-pengar för att börja utföra åtgärder som behövs och det är ett samarbete som görs mellan kommunerna kring Mälaren.
– Det handlar om fler åtgärder som bör göras. Det är övergödning, miljögifter och fria vandringsvägar. Vi jobbar med att få ner fosforhalten från avloppsvattnet, jordbruket och från dagvattnet. Vi vill få till åtgärder i lantbruket, som exempelvis att bygga dammar och skapa kalkfilterlösningar, säger David Liderfelt, som är projektledare för projektet Mälaren – en sjö för miljoner.
Vill bygga fiskvägar
En annan åtgärd som skulle utveckla den biologiska mångfalden och gynna rödlistade fiskarter som aspen och ålen är att bygga fiskvägar. Då får arterna möjlighet att leva mer skyddat och de får bättre lekmöjligheter.
I Uppsala har man kommit en bra bit i den processen, eftersom man har två fiskvägar i Fyrisån och är påväg att bygga en tredje. I Eskilstunaån finns planer på att utveckla vandringsvägar för fiskar och likaså i Västerås.
– Vi har tagit fram ett förslag och ansöker nu om EU-pengar för att bygga en fiskväg vid Turbinhuset i Västerås och även en vid Falkenbergska kvarnen. Om vi skulle öppna den här fiskvägen innebär det att fisken kommer att nå lekområden som den en gång haft eller varit. Det leder i sin tur till att det blir mer fisk i Mälaren och det kan gynna både yrkesfiskare och sportfiskare på sikt, säger Susanna Hansen, vattensamordnare på tekniska kontoret i Västerås.
Spektakulärt för allmänheten
Tanken med fiskvägen är också att skapa en levande miljö i Vasaparken i Västerås och enligt Michael Wzdulski, miljöstrateg på stadsledningskontoret i Västerås, kommer planerna också att gynna andra arter i Mälarens vatten. Beskedet om det här delprojektet kommer att finansieras väntar i slutet av sommaren.
Fiskexperten Per Arne Blomberg menar på att fiskvägar är spektakulära att titta på för allmänheten och om vägarna blir till verklighet så finns det en del kriterier för att fisken ska må som allra bäst.
– Vägen måste vara lång och det för inte vara för hård ström i vattnet. Fiskarna ska kunna simma upp på ett säkert sätt. De skisser som jag har sett ser fina ut och kommer att bli ett lyft för Västerås, säger Per Arne Blomberg, ordförande i fiskföreningen Aspen.