I arbetet med att ta fram läromedlet har en sammanställning av befintliga studier om framgångsrik undervisning runt om i världen, men också test med lärare och elever i bland annat Västerås och Eskilstuna, gjorts.
– Vi vill ha forskning som funkar i praktiken, säger Andreas Ryve.
Det första läromedlet för lågstadiet, årskurs 1-3, tog fem år att utveckla. Nu har snart tio år gått sedan projektet startade och man håller som bäst på med att färdigställa böckerna för mellanstadiet.
Interaktiv undervisning
Poängen med Rik matematik är att det är interaktivt. Mer samarbete och samtal. Mindre tyst räkning i boken.
– De utvecklar sitt språk, de utvecklar sitt matematiska tänkande, säger Andreas Ryve.
Men det ställer också högre krav på klassrummet, för att eleverna ska våga ta plats med sina tankar krävs det mer av läraren. Det är inte för intet som lärarhandledningen blir ”tio gånger så tjock”.
Frågan är om det blir en potentiell fallgrop, om det endast är redan välmående, trygga, klassrum som kommer kunna få användning av materialet?
– Jag tänker tvärtom att man med en sådan här pedagogik så bygger man relationer, säger Andreas Ryve.
I videon: Framtidens matematikundervisning? – professorn om skiftet i pedagogik