Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Helen Sundin, bosocialchef på Mimer, svarar på kritiken från barnfamilj som valde att flytta från boendet på grund av störningar. Foto: Susanna Ahnlund SVT

Bostadsbolaget Mimer om att säga upp hyresgäster som stör: ”Det är jättesvårt”

Publicerad

För att få en hyresgäst vräkt, eller kompensera en annan för upprepade störningar, behöver Helen Sundin som är bosocialchef på Mimer en gedigen lista att lämna in till hyresnämnden.

– Det krävs att vi har dokumenterade störningar som är så pass allvarliga att de faller under lagstiftningen i hyreslagen, säger Helen Sundin.

För att störningarna ska anses som allvarliga ska de inte vara normala boendeljud. Det ses som särskilt allvarligt om störningarna sker på natten, om flera grannar störs, samt om de sker upprepade gånger under lång tid. De boende kan själva dokumentera störningarna genom att skriva loggbok eller spela in. Det är också vanligt att Mimer åker ut till bostäder och gör så kallade medlyssnignar då sitter i hyresgästens lägenhet och lyssnar efter störningarna.

Så driver man ärendet själv

Om en hyresgäst är missnöjd med hur bostadsföretaget hanterar deras klagomål kan de själva gå till hyresnämnden och begära ett åtgärdsföreläggande som prövas av nämnden. 

Hur vanligt är det att ni säger upp personer på grund av störningar?

– Det är inte vanligt. Mellan två och fem fall per år, säger Helen Sundin.

I klippet bemöter Helene Sundin kritiken från en barnfamilj som inte orkade bo kvar i Mimers fastighet.

Vad är en störning?

Det är inte tillåtet att upprepade gånger störa sina grannar, vara hotfull eller inte sköta sin lägenhet. Enligt lag kan den som stör, och inte rättar sig efter tillsägelser, till slut bli uppsagd.

Exempel på störningar:

  • Väldigt hög volym på tv eller stereo under en längre tid.
  • Hund som skäller eller för oväsen länge och ofta.
  • Ljud från någon som borrar, spikar eller bankar ihållande sent på kvällen.
  • Någon som skriker högt och länge.
  • Någon som orsakar långvariga eller återkommande oljud i trapphuset.
  • Tvättmaskin som används på natten vid upprepade tillfällen.

Exempel på normala boendeljud:

  • Barn som leker dagtid cirka klockan 06–22.
  • Hund som skäller enstaka gånger.
  • Tvättmaskin som används sent eller på natten vid enstaka tillfällen.
  • Normala ljud från TV, radio, stereo.
  • Vattenledningar som brusar.
  • Rök från cigaretter, vattenpipa eller rökelse i hus där det är tillåtet att röka.
  • Flytt av möbler vid enstaka tillfällen.

Källa: Mimer

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.