Foto: SVT/TT

Mimer växlar upp arbetet mot skadedjur – vidtar flera nya arbetssätt

Uppdaterad
Publicerad

Kommunala bostadsbolaget Mimer i Västerås är en av de fastighetsägare som nu växlar upp arbetet mot det ökande problemet med skadedjur i bostäder. Arbete med information och sanering förändras och det tillsätts en särskild skadedjursexpert.

– Det är absolut extraresurs på det här från årsskiftet. Det finns inga vinnare i det här med skadedjur, det är tråkigt för alla, säger Gustav Hanstad, fastighetschef på Mimer.

Ökar kraftigt

Problem med skadedjur i bostäder blir allt vanligare. Saneringarna har ökat kraftigt på senare år.

Mimer tillhör de fastighetsägare som tydligt märker av det. Fallen med framförallt vägglöss blir fler, skadedjursanerare har svårt att hinna med och hyresgäster är oroliga och hör av sig. Och nu testar bostadsbolaget flera nya grepp i kampen mot skadedjuren.

Gustav Hanstad, fastighetschef Mimer Foto: Mimer

Ska sprida information tidigt

Dels ändrar de arbetssätt kring information. Om skadedjur upptäcks i en lägenhet ska information nu spridas snabbare till övriga hyresgäster i huset, i ett försök att se om det kan förhindra spridning. Och det trots att de går emot de rekommendationer bostadsbolaget fått av experter.

Bostadsbolaget har tidigare kritiserats av hyresgäster där vägglöss ska ha spridits från en till flera lägenheter.

I de allra flesta fall stannar dock problemet, och kan avhjälpas, i en ensam lägenhet, enligt Mimer.

Skaffar egen skadedjursexpert

– Vi testar oss fram på olika sätt. I det förebyggande arbetet tar vi nu också in hundar som kan upptäcka sådant hyresgästerna själva inte kan. Vi testar också andra saneringsmetoder, till exempel stora kylcontainrar där man kan mellanlagra saker, säger Gustav Hanstad.

– Från årsskiftet kommer vi ha en person som ska vara skadedjursexperten hos oss. En tydlig kravställare och samarbetspartner till vår skadedjursentrprenör och som också blir ett bra stöd för kvartersvärdarna därute. Och det tror vi jättemycket på, fortsätter han.

Hyresgäster skyldiga att anmäla

En stor utmaning enligt Mimer är dock att få hyresgäster att både upptäcka och framförallt anmäla när de drabbats av skadedjur, vilket också är en skyldighet.

– Det finns lite skam i det här tyvärr. Förr så pratade man kanske om det som ett fattigdomsproblem och såna saker men det är verkligen inte det! Det finns på de finaste hotellen och i de finaste städerna, men det är lite skambelagt fortfarande, säger Gustav Hanstad.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.