Drygt 3,5 miljarder läggs för att rusta upp de gamla X 2000-tågen. Tanken är att samtliga X 2000-tåg ska moderniseras de kommande åren.
– Vi märker att allt fler vill åka tåg och det känns jättebra att vi nu kan möta den efterfrågan då de här tågen kommer bli rymligare. Jag tror det är en smart lösning att inte skrota de gamla tågen utan att rusta upp de för framtiden, säger Magdalena Andersson(S), finansminister.
Mindre förseningar
Bakom tåget står bland annat Västerås-företaget ABB som bidragit med ny teknik som bland annat kan bidra till mindre förseningar.
– Det här är smarta tåg som är uppkopplade och ser om det blir problem och då kan man åtgärda de innan de uppstår. Det är en stor fördel och det är mindre risker att tågen bli stående på spåret, säger Mikael Damberg (S), näringsminister.
X 2000 anpassade för Sverige
I och med att man valde att SJ skulle rusta upp de gamla tågen så har man dels skapat flera jobb i Sverige och i Västerås. Men en av de största anledningarna till att man valde att rusta upp istället för köpa nytt var att tågen är anpassade efter Sverige.
– X 2000 är ju gjorda för det svenska klimatet och väglaget. Dessutom har vi ju sett att man kan köra de väldigt snabbt i och med att de kan luta när de svänger. Det är viktigt då Sverige har väldigt krokiga järnvägar, säger Mikael Damberg.