Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Följ med i bilen och se hur den nya etappen av E18 ser ut och hör om den nya väjningsplikten som gäller vi påfarterna. Foto: Ulrika Westerberg/SVT

Nu rullar trafiken på nya E18 – första etappen invigd

Uppdaterad
Publicerad

På tisdagsmorgonen öppnades den första etappen av nya E18 mellan Köping och Västjädra. Det handlar om sträckan mellan trafikplats Morgendal och Sörstafors där trafiken nu omdirigeras från gamla E18 till den nylagda väghalvan.

– Jag är jätteglad. Det känns som att vi kommer att klara sluttiden för projektet, november 2025, med marginal, säger Christer Jansson, biträdande projektledare på Trafikverket.

Första etappen av fyra

Förra sommaren påbörjade Trafikverket arbetet med att göra motortrafikleden mellan Köping och Västjädra till motorväg. Och i dag öppnades den första av fyra etapper.

Den nyöppnade sträckan har en hastighetsgräns på 80 km/h, är dubbelriktad och har omkörningsförbud tills att båda väghalvorna står klara nästa höst.

Väjningsplikt till E18

En nyhet längs sträckan är att fordon som ska ut på E18 från en trafikplats har väjningsplikt.

– Alla påfarter har ju tidigare haft en påkörningsfil. Nu blir det direkt ut i trafik, så det gäller att stanna och lämna företräde på E18 innan man åker ut, säger Christer Jansson.

I mitten av december väntas samma procedur med andra etappen, sträckan Eriksberg-Västjädra.

Förbättrad framkomlighet

Genom att bygga om den 25 kilometer långa sträckan mellan Köping och Västjädra från motortrafikled till motorväg ska framkomligheten förbättras och säkerheten öka.

Hela vägbygget väntas vara klart 2025. Då kommer hela E18 mellan Stockholm och Örebro att vara 2+2-väg.

Så ska E18 bli motorväg mellan Västjädra och Köping

skillnaden mellan motorväg och motortrafikled

Motortrafikled och motorväg har samma regler, men utformningen skiljer sig. Motorvägen har två körbanor i vardera riktningen, medan motortrafikleden oftast har en körbana som är dubbelriktad. Påfarterna till motortrafikleder saknar ofta accelerationsfält och då gäller väjningsplikten.

Fakta: Trafiko

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.