Husvagnar på kommunala gräsmattor och en egenföretagare som parkerade 17 firmabilar längs vägen är två exempel på överträdelser. Men utan p-böter har man fått använda sig av fordonsflytt, vilket inte gett den önskade effekten.
– Då flyttar de sig en meter och så måste man göra om det igen. Med böter kan man vara mer specifik.
Olika kodsystem stoppade p-böterna
Bakgrunden till brist på p-böter är ett kodfel, där kommunens koder inte matchat Transportstyrelsens, vilket gjort att man inte fått dela ut någon bot.
Systemfel?
– Ja, i princip.
– Sedan har lokala föreskrifter varit fel. Sätter man en bot, då är den inte laglig. Vi har pratat med polisen och varför de inte kan, och även Transportstyrelsen varför vi inte kunnat börja med det.
Igång i december
Nya avgifterna – 1 000 kronor för trafikfara och 700 kronor för överträdelse av parkeringsförbud – antogs i februari av kommunfullmäktige. De införs nu under slutet av året.
– Vi är igång på farligare grejer. Vi har fått in botblocken och har en polis som kan ta hand om dem. På mindre saker kommer det någon gång i december. Vi ger dem någon vecka med varningslappar först, säger han.
så mycket fick kommunerna in PÅ parkeringsböter 2022
Arboga: 212 368 kr
Fagersta: 50 835 kr
Hallstahammar: 149 192 kr
Köping: 413 000 kr
Kungsör: 25 888 kr
Norberg: 647 kr
Sala: 786 900 kr
Skinnskatteberg: -
Surahammar: -
Västerås: 6,7 miljoner kr