– Vi har sett stadiga ökningar av antalet passagerare från år till år på allt mellan 6-16 % berättar Muhammad Sabet verksamhetschef för trafikförsörjningen vid kollektivtrafikmyndigheten i Västerås.
– Ökningen har gett kapacitetsbrister på framförallt linje 1,2,3 och 4, framförallt på vissa tider. I dialog med Västerås stad har vi under tre års tid bland annat jobbat med att lätta upp resandet på morgnarna genom att gymnasieeleverna vid de kommunala gymnasieskolorna nu börjar lite senare på morgonen. Den effekten tror Muhammad kan börja synas för resenärerna i höst.
Smart koll ger koll
Kollektivtrafikmyndigheten använder sig av data från bussarnas biljettsystem, återkoppling från resenärer och data från SCB för att analysera hur pendlingsmönstren ser ut i både Västerås, länet och utanför länet. Den informationen används sedan i samtalen med Västerås stad om hur kollektivtrafiken kan utvecklas eller förbättras.
– Det finns många önskemål om både ökad turtäthet och och utbud av nya linjer och vi har två gånger per år möten med Västerås stads politiker och tjänstemän för att i samråd diskutera utvecklingen, berättar Muhammad.
Staden växer och problemen med den
Att lösa platsbristen handlar mycket om att skaffa större bussar, men då får de inte plats på trånga och slingriga gator i vissa delar av staden.
Samtidigt som det är trångt i tätorten vill Skultuna och Hökåsenborna ha tätare turer och längre linjer. Men en allt för tät trafik riskerar att skapa trafikstockningar istället för att lätta upp berättar Muhammad.
– Idag finns inga planer på att utöka antalet linjer utanför tätorten men det pågår en stor utredning om den framtida kollektivtrafiken i Västerås och Västmanland just nu där detta finns med, resultatet av den kommer dock dröja säger Muhammad.
I den planen finns tankar och idéer om allt från större matarbussar, el och biogasbussar till ett kompletterande spårvagnssystem allt för att försöka vara så proaktiva som möjligt när Västerås spås växa. Men inget är klart eller bestämt.