I ett pressmeddelande skriver Posten att de satsar 2,5 miljarder på att anpassa sina terminaler och transporter efter den minskade mängden brevförsändelser. Dessutom ska fler brev gå med tåg än med lastbil framöver vilket minskar koldioxidutsläppen, konstaterar Postens koncernchef Lars G Nordström.
Hur de 300 anställda på postterminalen i Västerås berörs, vilka som blir uppsagda och vilka som kan få jobb på den nya terminalen i Hallsberg, är inte klart då förhandlingar mellan fack och arbetsgivare inte börjat än.
Klart 2013
Den nya terminalen i Hallsberg ska börja byggas hösten 2011 och stå klar 2013 då terminalerna i Västerås och Karlstad läggs ned. Hallsbergs ordförande i kommunstyrelsen, Thomas Doxryd (S), är glad över beskedet.
-Detta förstärker Hallsbergs logistikläge ännu tydligare. Det ger oss en fortsättning på vårt arbete med bostäder och andra framtidssatsningar, skriver han på kommunens hemsida.