• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Foto: Robert Gustavsson/SVT

Sopor och avföring stänger rastplatser

Uppdaterad
Publicerad

Antalet människor som bor på rastplatserna längs Europavägarna har ökat de senaste åren, enligt Trafikverket. Skadegörelse, sopor och avföring tvingar Trafikverket att allt oftare stänga rastplatser för sanering.

Det är tillåtet att stanna på rasplatserna längs Europavägarna i max två timmar. Man får inte bo eller campa där. Trots det så används allt fler rastplatser för övernattning.

– Det är 15-20 bilar med 30-40 personer som olovligen bor på någon rastplats i Västmanland över natten varje natt, säger Karl Åkerlind som jobbar med underhåll på Trafikverket i Västerås.

Foto: Robert Gustavsson/SVT

Alltfler bor på rastplatser

Trafikverket uppger för SVT att boendet på rastplatserna har eskalerat sedan 2015 och det har fått konsekvenser. Toaletter som används som tvättstuga och övernattningslokal, berg av sopor, skadegörelse och avföring gör att Trafikverket ibland måste stänga rastplatser för sanering.

LÄS MER: Polisen: Svårt att bevisa vem det är som skräpar ner

Trots ökningen har man på Trafikverket inte någon nationell sammanställd statistik över antalet stängningar och saneringskostnader.

Kan kosta mellan 10.000 och 100.000

Enligt Trafikverket kan en sanering kosta allt från tiotusen upp till hundratusen kronor att åtgärda.

– Det här är ju ingenting som Trafikverket kan lösa själva. Det här är ju på rikspolitiska planet som det måste lösas skulle jag säga, säger Karl Åkerlind.

Se hela inslaget i SVT Play.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.