Turerna har varit många kring nya resecentrum i Västerås, men i veckan har politikerna i kommunstyrelsen tagit genomförandebeslutet för nytt resecentrum. Till hösten ska detaljplanen för området klubbas igenom.
Projektet finansieras för Västerås stads del genom försäljning av tomtmark runt nya resecentrum. Trafikverket förväntas bidra med 600 miljoner kronor, och regionen och fastighetsägare bidrar också. Enligt planen ska det nya busstorget börja byggas redan 2024. Bygget av det nya stationshuset kommer igång runt 2026. Under byggtiden, som är minst 3 år, ska en provisorisk bro anläggas över spåren och ett tillfällig stationslösning sättas upp.
Alla partier utom Moderaterna och Sverigedemokraterna ställer sig bakom beslutet. Moderaterna menar att deras alternativa förslag borde ha övervägts. De riktar också kritik mot kostnaderna och de provisoriska lösningarna under byggtiden.
– Jag är bekymrad över att man driver igenom det här. Förslaget är inte det bästa ur resandeperspektiv, säger Elisabeth Unell (M).
I klippet ovan ser du nya resecentrum och hör om hur bygget kommer påverka resenärerna.
Snabbt sammanfattat – Här är turerna kring nya resecentrum:
Nya resecentrum i Västerås
Kostnad: 1,4 miljarder kronor
Varför: Bättre förutsättningar för framtidens ökade kapacitetsbehov och länka ihop staden med nya passager över järnvägen. Arbetet synkroniseras med Trafikverkets planerade ombyggnad av bangården, som får fler spår och bredare perronger.
Finansiering: Västerås stad har säkrat 1/6 av finansieringen från statliga Trafikverket, men mer statlig medfinansiering är ett villkor för byggstart.
Mer info: Dokument, fakta och beslut om nya resecentrum hittar du på vasteras.se/resecentrum
Källa: Västerås stad