Designskiss över nytt resecentrum i Västerås. Staffan Jansson, kommunstyrelsens ordförande i Västerås.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör kommunstyrelsens ordförande Staffan Jansson (S) om hur resenärerna kommer påverkas av bygget av nytt resecentrum i Västerås. Foto: SVT/Grafik: BIG – Bjarke Ingels Group

Klart för bygge av nytt resecentrum i Västerås – busstorget först ut i miljardbygget

Publicerad

I veckan har politikerna beslutat att nya resecentrum i Västerås ska byggas. Bygget kommer att hålla på i minst tre år, och det blir en del provisoriska lösningar som påverkar resenärerna.

Turerna har varit många kring nya resecentrum i Västerås, men i veckan har politikerna i kommunstyrelsen tagit genomförandebeslutet för nytt resecentrum. Till hösten ska detaljplanen för området klubbas igenom.

Projektet finansieras för Västerås stads del genom försäljning av tomtmark runt nya resecentrum. Trafikverket förväntas bidra med 600 miljoner kronor, och regionen och fastighetsägare bidrar också. Enligt planen ska det nya busstorget börja byggas redan 2024. Bygget av det nya stationshuset kommer igång runt 2026. Under byggtiden, som är minst 3 år, ska en provisorisk bro anläggas över spåren och ett tillfällig stationslösning sättas upp. 

Nya resecentrum i Västerås

Alla partier utom Moderaterna och Sverigedemokraterna ställer sig bakom beslutet. Moderaterna menar att deras alternativa förslag borde ha övervägts. De riktar också kritik mot kostnaderna och de provisoriska lösningarna under byggtiden.

– Jag är bekymrad över att man driver igenom det här. Förslaget är inte det bästa ur resandeperspektiv, säger Elisabeth Unell (M).

I klippet ovan ser du nya resecentrum och hör om hur bygget kommer påverka resenärerna.

Snabbt sammanfattatHär är turerna kring nya resecentrum:  

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Nya resecentrum i Västerås

Kostnad: 1,4 miljarder kronor

Varför: Bättre förutsättningar för framtidens ökade kapacitetsbehov och länka ihop staden med nya passager över järnvägen. Arbetet synkroniseras med Trafikverkets planerade ombyggnad av bangården, som får fler spår och bredare perronger.

Finansiering: Västerås stad har säkrat 1/6 av finansieringen från statliga Trafikverket, men mer statlig medfinansiering är ett villkor för byggstart. 

Mer info: Dokument, fakta och beslut om nya resecentrum hittar du på vasteras.se/resecentrum

Källa: Västerås stad

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Nya resecentrum i Västerås

Mer i ämnet