Oro och frågor kring coronaviruset har gjort att samtalen till Vårdguiden 1177 i Västmanland uppskattningsvis ökat med uppåt 30 procent de senaste två veckorna.
Men många av samtalen hamnar fel och kan därmed vara belastande. Sjuksköterskorna via 1177 på telefon koncentrerar sig på att hjälpa personer som är sjuka, har symptom och med medicinska frågor.
– Den som varit i något av de smittade områdena, eller haft någon form av beröringskontakt med någon annan som varit där och som HAR symptom som luftvägssymptom, hosta eller feber, ska ringa 1177, säger Maria Tiston.
Den som inte har några sjukdomssymptom men ändå har frågor om coronaviruset uppmanas däremot att ringa det nationella informationsnumret 113 13.
Tjänsten är tillgänglig dygnet runt under årets alla dagar.
På Folkhälsomyndighetens hemsida finns också samlad information, lägesuppdatering om spridningen och vanliga frågor och svar.
3 frågor 1177-sköterskan kommer att ställa när du ringer om coronaviruset:
1. Symptom
Vad har du för symptom?
2. Geografi
Var har du varit?
3. Tid
Hur längesedan var du där? (Inkubationstiden för coronavirus är 2-14 dagar.)
Källa: 1177 Vårdguiden på telefon i Västmanland