Lärare och personal på Rösegårdsskolan började märka att något pågick mellan eleverna som påverkade deras mående negativt. Eleverna visade för lärarna vad som skrevs på sociala medier, men då texten som skrivs på Snapchat försvinner, uppmanade skolan dem till att ta skärmdumpar. Det för att kunna visa vad som skrevs samt för att underlätta till att reda ut bråken.
Men det uppskattades inte av personerna i chattarna.
– De blev kallade för “snitchar” och de var inte schyssta mot varandra. Dessutom tar det av lektionstid att reda ut bråk och barnen mår inte bra, berättar rektorn Maria Ruth.
Nya regler för sociala medier togs fram
Efter flera försök att få ordning på situationen, men utan att lyckas, blev skolan tvungen att kraftsamla resurser och kallade till ett obligatoriskt föräldramöte.
– Vi har en fin samverkan på Bäckby, med fritidsklubben, familjecentralen och många fler. På föräldramötet fick vi en oerhörd positiv respons och i princip alla föräldrar kom.
Föräldrarna fick bland annat se exempel på konversationer som eleverna haft på sociala medier och i flera fall blev föräldrar chockade över det grova språkbruk som används. Under mötet tog man fram strategier för att stoppa nätmobbningen och ett uppföljande möte kommer hållas efter sommarlovet.
Hör rektorn Maria Ruth berätta om vad som skrevs i chattarna och om vilka regler som bestämdes under mötet.
Mobbning
Folkhälsomyndigheten har undersökt skolbarns hälsovanor i Sverige 2021/2022. Totalt deltog 41 946 elever i Sverige i undersökningen, varav 1386 i Västmanland. Eleverna var i åldern 11-15 år.
På frågan om eleven blivit nätmobbad minst 2-3 gånger i månaden under de senaste månaderna var Västmanland det län med högst andel i kategorin pojkar 13 år. Där var siffran 13 procent. Motsvarande siffra för flickor 13 år, var 7 procent.
Källa: Skolbarns hälsovanor i Sverige 2021/2022,Folkhälsomyndigheten