I Västerås har diskussionen pågått i olika forum sedan Västeråsmoderaterna lyfte in den i sitt nya integrationspolitiska program.
Läs mer: Så vill Moderaterna stoppa slöja i skolan
På Skiljeboskolan har ifrågasättandet av slöja på barn tagits emot med skepsis, både bland lärare och elever. Så här låter diskussionen där:
– Det finns mycket annat politikerna bör lägga fokus på när det gäller skolutveckling – resultat, elever som sitter hemma, nyanländas lärande. Slöjan är ett icke-problem för oss i skolan, säger Mooner Adan Ali Hasler som är docent i interkulturell pedagogik och har arbetat många år i olika skolor, bland annat som specialpedagog.
Skapar oro bland äldre barn
Även om förslaget från Västeråsmoderaterna handlar om små barn sprider sig diskussionen uppåt i skolkorridorerna och det eleverna reagerar på är bland annat att det enbart är en grupp som pekas ut.
– Skolan är en väldigt komplex arbetsmiljö där vi träffar barn med många olikheter. Om man tar bara en grupp som har ett specifikt behov – att de ser lite annorlunda ut – det kan verkligen skapa en icke-inkluderande verksamhet, säger Mooner Hasler.
Problematiseringen hör inte hemma i skolan
Argument som att slöjan motverkar jämställdhet eller är en faktor för barn som lever med en hedersproblematik ser varken de elever eller lärare vi pratar med som relevant i relation till skolan. Att dra in barnen i den diskussionen upplever Mooner Adan Ali Hasler snarare ger negativa effekter för tjejerna, då det ger fel signaler kring något som i dagsläget är oproblematiskt för skolans elever.
– Om det är något som är obekvämt för barnen så har vi kuratorer, skolsköterska, det finns massor av insatser i skolorna idag dit barnen kan komma och prata om de känner oro. Vi som jobbar i skolorna, vi ser barnen varje dag och har en relation till dem, de kan komma och berätta för oss om det är någonting, säger Mooner Hasler.
Kommunikation viktigast
Mooner berättar att de gånger det dykt upp frågeställningar som tangerar slöjfrågan är när föräldrar varit bekymrade över simlektioner eller ombyten i samband med gymnastik och bad.
– Då har det handlat om att föräldrarna fått för lite information eller att det funnits en rädsla bland föräldrarna kring vad som kan hända och det har skolan löst med kommunikation, säger hon.
Plats för både offentligt och privat
På Skiljeboskolan finns också lärare som själva är troende men valt bort att bära slöja. En av dem är Shinda Miro som säger att det i skolan måste finnas utrymme för både och.