Scen ur föreställningen Ifigenia. Ett barn framför dörrar, en räv och en kanin i bakgrunden.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Vad händer när vuxna bråkar och barn kommer i kläm? – Här får barnen se föreställningen baserad på deras idéer. Foto: Jenny Berggren/SVT

Stora känslor och smäll i dörrar – här blir elevernas idéer teater om att må dåligt

Uppdaterad
Publicerad

När de jobbupptagna föräldrarna ska skiljas och systrarna tvingas bo på varsitt håll – evigheter ifrån varandra – då rymmer barnen. 4:e Teaterns nya föreställning har skapats tillsammans med elever i Västerås som på olika sätt fått reagera på berättelsen.

– Det har varit väldigt intressant, säger Emilia Ayoob i 3:an på Rösegårdsskolan.

Vi flera tillfällen har andra- och tredjeklassare från Tillbergaskolan och Rösegårdsskolan i Västerås träffat ensemblen på 4:e Teatern och hjälpt dem i arbetet med deras nya föreställning.

Klasserna som varit referensgrupper har bland annat arbetat med material kring Barnkonventionen och barns rättigheter.

Deras idéer har plockats in i föreställningen och gestaltandet också förändrats utifrån deras reaktioner.

– När det blir helt tyst i salongen, det är då vi tänker att nu ”har” vi dem, berättar teaterproducent Desirée Wetter.

– En sak som blivit väldigt tydlig är hur viktigt det är vilket språk vi använder när vi pratar om olika saker, berättar hon.

Föreställningen kommer att spelas för skolklasser och också åka på turné under våren.

I klippet följer SVT med när referensgrupperna för första gången får se den färdiga föreställningen.

Arina Arif, Emilia Ayoob och Jemina Hagert och deras klasskompisar fick mycket uppskattning av teaterensemblen för deras engagemang kring föreställningen. Foto: Jenny Berggren/SVT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.