Vabis 1903 från Surahammar har gått från att köra kungligheter till att hamna i glömska i en lada i Riddarhyttan där den fick fungera som lekstuga. Sedan åkte den tillbaka till Surahammar och in på museum. Nu har bilen renoverats till fullt körbart skick av Aros motorveteraner i Västerås. Enligt vissa har bilen aldrig gått bättre, för starten i Sveriges första biltävling den 12 juni 1904 gick inget vidare. Bilen fick bryta tävlingen efter ett haveri och fiaskot var ett faktum.
– Det var tio bilar som deltog och när man på vägen tillbaka körde över en bro vid Flottsund så hoppade bilen. Då förstördes en torsionsfjäder som satt runt en kardanaxel, så bilen stannade och fick bärgas, säger Bo Söderberg på Aros motorveteraner.
Bilen blev aldrig någon succé
När Surahammars bruk bestämde sig för att ge sig in i bilbyggarbranschen i slutet av 1800-talet skickade de ut mannen som i efterhand har beskrivits som bilens fader i Sverige, Gustav Eriksson. Hans uppdrag var att konstruera en svensk automobil åt Surahammars bruk.
Men prototypen Vabis 1903 blev aldrig någon succé. Den tillverkades därför bara i ett exemplar och Surahammars bruk blev aldrig den stora svenska vaggan i svensk bilindustri.
I mål efter 115 år
115 år senare är det dags för upprättelse för Sveriges just nu äldsta körbara tävlingsbil. Lördag den 18 maj ska nämligen Vabis 1903 delta i loppet igen och äntligen få komma i mål vid Stockholms Stadion.
– Ja, det kommer att gå bra. Vi tycker att vi har koll på den, men det är en gammal bil så man vet aldrig vad som kan hända, säger Bo Söderberg på Aros motorveteraner.
Vabis 1903
Tvåcylindrig radmotor på 2,7 liter och en kardanaxel för framdrivningen med en marschfart på drygt trettio kilometer i timmen.