Det var under våren 2022 som Västerås Stad satte stopp för terapihundar inom kommunens skolor, vilket P4 Västmanland rapporterade om. Eftersom det då inte fanns någon utbildad terpihund eller förare ansåg kommunen att förutsättningarna inte var tillräckliga, och andra aspekter som arbetsmiljö, allergier, lokaler, hundens arbetstider, försäkring och svårighet med likvärdighet låg också till grund för beslutet.
Nybyggeskolan och skolkuratorn Birgitta Prytz tog därför ett eget iniativ och gick en terapihundsutbildning. Därefter fick de tillåtelse av Västerås Stad att ha en terapihund som ett pilotprojekt under ett års tid, som sedan ska utvärderas av kommunen.
– Då hoppas jag att jag verkligen kan bevisa att en hund gör stor nytta, säger Birgitta Prytz.
Ser inga problem med hund på skolan
Birgitta Prytz menar att hon inte har upplevt några problem med att ha en hund på skolan. Riktlinjerna som hon förhåller sig till är att hon ofta städar, tvättar hunden med allergischampo, påminner elever som har träffat hunden att tvätta händerna och att hunden alltid ska befinna sig i hennes arbetsrum eller utomhus.
Hur fungerar det med elever som är allergiska?
– Om det är någon elev som är så allergisk får vi gå till ett annat rum. Sen är det inte jättevanligt att eleverna är allergiska, men jag är jättenoga med att tvätta henne med allergischampo, och gå raka spåret ut där jag inte passerar några klassrum.
I klippet: Skolkuratorn och eleven Lova berättar på vilket sätt terapihunden hjälper elever.
Så hanterar skolan allergier och hundrädsla