Jesper Brandberg har länge varit kritisk till kommunens hantering av flygplatsens ekonomi, och han är inte förvånad över att Helsingforslinjen har blivit vad han kallar ett ”ekonomiskt haveri”.
Samtidigt tycker han att tidpunkten för nedläggningen kan diskuteras.
– Att Teljebäck nu rundar flygplatsens styrelse tyder på panik. Det blir någon form av ministerstyre. Man borde inte ha börjat med linjen över huvud taget, men att stänga den såhär efter några veckor är närmast pinsamt, säger Jesper Brandberg.
Kommunstyrelsens ordförande Anders Teljebäck (S) riktar kritik mot flygplatsens styrelse, som han anser inte hade tillräckliga underlag för beslutet att starta Helsingforslinjen.
”Majoriteten har hejat på”
Men det köper inte Jesper Brandberg, som hänvisar till att kommunstyrelsen i sitt sammanträde den sjunde september fick en fullständig redogörelse för flygplatsens verksamhet.
– Då var Anders Teljebäck jättepositiv. Jag ifrågasätter att han skyller allt ansvar på flygplatsens styrelse. Han och majoriteten har hejat på det här. De har inte ställt några frågor utan bara glatt satt sprätt på skattebetalarnas pengar, säger han.
Vänsterpartiets Anna Maria Romlid och Per Lithammer har i en debattartikel i VLT kallat Helsingforslinjen ett ”praktfiasko”, och krävt en nedläggning av Västerås flygplats.
Ska Västerås ha en flygplats?
– Flygplatsen får jättegärna finnas där. Men vi gick till val på att de kommunala bidragen fasas ut. Då kan man inte starta nya verksamheter, utan då måste man lägga ner verksamheter som blöder. Det som har hänt är istället att de kommunala bidragen har dubblats, säger Jesper Brandberg.