Foto: SVT

Ursäkten uteblev efter näthatet

Uppdaterad
Publicerad

Trots uppmärksamheten har Julia fortfarande inte fått någon ursäkt från klädjätten.

För snart ett år sedan ifrågasatte Västeråstjejen Julia en tröja i ett inlägg på klädjätten H&M:s Facebooksida. Det blev sedan startskottet för Uppdrag Gransknings reportage ”Män som näthatar kvinnor”.

Trots detta har Julia fortfarande inte fått någon ursäkt från företaget som dröjde länge med att ta bort hatet från sin sida.

Om näthatet i Tvärsnytt

– H&M skickade ett mejl där de skrev att de gärna ville kontakta mig. Jag svarade och skickade mitt mobilnummer och längre har vi inte kommit, säger Julia och fortsätter:

– Jag tror inte att de någonsin har brytt sig. Jag tror att inte att jag personligen var anledningen till att de tog bort kommentarerna eller slutade sälja tröjan. Jag tror att det var för att undvika att se dåliga ut i media.

När Tvärsnytt ber företaget om en kommentar svarar de i ett mejl att de beklagar det som hände Julia och att de numera har fler personer som arbetar med att bevaka det som skrivs till dem på sociala medier.

– Ärligt talat tror jag inte att jag är något som de bryr sig om. De har nog viktigare saker för sig.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Om näthatet i Tvärsnytt

Mer i ämnet