Anna Medin, skoljurist

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Alla barn har rätt att utvecklas socialt och nå så långt som möjligt i sin kunskapsutveckling”, säger skoljuristen Anna Medin. Foto: Skolverket

Vad säger lagen om stöd i skolan?

Publicerad

Det är elevens enskilda förutsättningar, att nå kunskapsmålen och klara av skolgången, som avgör om det behövs extra anpassningar i skolan.

– Diagnos kan vara ett stöd för att bedöma vilka insatser som är lämpliga. Men det är inte det som avgör rätten till stöd i skolan, säger Anna Medin, skoljurist på Skolverket.

– Skollagen är tydlig. Alla insatser ska vara utifrån barnets bästa.

Åtgärdsplan formas i dialog med föräldrar

För varje elev görs en individuell bedömning om vilka insatser som är lämpliga. Ska särskilt stöd sättas in tas ett åtgärdsprogram fram för den berörda eleven, som beskriver vad som ska göras. Det görs med hjälp av olika kompetenser som elevhälsan, men också i dialog med föräldrar.

– Att eleven får komma till tals är jätteviktigt.

”Klagomålsrutiner ska alla skolor ha”. I inslaget berättar skoljuristen hur föräldrar kan överklaga beslut om särskilt stöd till sina barn.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.