Skadedjur i bostäder är ett växande problem. SVT träffar flera boende i hyreshuset i Västerås, där saneringen av vägglöss pågår med olika typer av åtgärder.
Lägenheter är upp- och nervända, någon har fått söka läkare för lusbett, en del har tagit in på hotell för att äntligen få sova en hel natt och den psykiska påfrestningen har också lett till att någon fått sjukskriva sig från jobbet.
”Fullständigt kaos”
– Flera mår fruktansvärt dåligt. Det är fullständigt kaos. Man mår så dåligt att behöva gå i den här röran, och att se dem krypa omkring på golvet. Det är fruktansvärt obehagligt, säger Ingela som är kroniskt sjuk med ett amputerat ben och som väljer att sitta och sova på nätterna.
– Ja jag har en arbetsstol som jag sitter i köket och sover i. Med lamporna tända. Jag vill inte lägga mig i en säng där jag vet att det finns löss som biter på mig. Somnar man och vaknar framför tv:n är man alldeles full av bett, säger hon.
Från en till sex lägenheter
Enligt de boende ska vägglöss ha upptäckts i en lägenhet redan i början av sommaren, sedan dess har ytterligare fem lägenheter drabbats. I huset bor flera äldre och även barnfamiljer.
De berättar om mängder av tvätt och om hur svårt det är att frysa saker enligt rekommendationerna. Lägenheternas frysar är för små för täcken, kuddar och madrasser.
Känner sig isolerade
Många i huset mår dåligt, även de som inte drabbats.
– Man känner sig instängd i ett hörn och isolerad. Man vill inte bjuda hem barnbarnen eller någon annan. Och även om jag inte är drabbad så är man ändå rädd att hälsa på andra, man är rädd att dra med det dit, säger Ragny som också bor i huset.
– Jag lyfter på allt varje kväll. Lyser med ficklampa efter väggarna, tittar i sängen, under madrassen. Man vill inte gå och lägga sig innan man kollat allt, fortsätter hon.
”Information direkt hade hindrat spridningen”
De boende är mycket kritiska mot hur hyresvärden, kommunala bostadsbolaget Mimer, hanterat situationen.
Enligt grannarna ska övriga i huset ha informerats först månader efter att vägglös hittades i den första lägenheten.
Med snabbare och mer tydlig information längs vägen hade spridningen i huset – och därmed besväret för flera familjer – kunnat begränsas menar de.
– Hade de gått ut och sagt någonting till oss mycket tidigare då hade ju vi varit mer observanta och tittat efter om vi också hade fått det, säger Ingela.
Mimer ändrar sitt arbetssätt
Enligt Mimer har de tidigare följt skadedjursanerarnas rekommendationer kring information. Men nu ändrar de sitt arbetssätt.
Framöver ska de informera både tidigare och fler, enligt fastighetschefen. Bostadsbolaget vidtar även andra åtgärder i arbetet mot skadedjur.
För att trygga för och stötta boende i det aktuella huset har de bland annat gjort hembesök och börjat skicka ut veckobrev om hur allt går.