Regeringen gav tidigare i år Trafikverket uppdraget att öka säkerheten i plankorsningar på statlig järnväg. Som en del i återrapporteringen har myndigheten nu tagit fram en nationell plankorsningslista, som ska skynda på de prioriterade åtgärderna. Av 180 prioriterade korsningar ligger tre i Västmanland – Hökmora i Norberg, Husta i Sala (där riksväg 70 korsar järnvägsspåret) och vid stationen i Västanfors i Fagersta.
– Det har varit en hel del incidenter och vi vill minska risken för olyckor genom att höja säkerheten med olika åtgärder, säger Lotten Herrman,
ställföreträdande regionaldirektör på Trafikverket region Öst.
Plankorsningen i Hökmora i Norberg har varit olycksdrabbad, bland annat skedde en svår olycka i februari 2018 då ett godståg kolliderade med en timmerbil vid överfarten.
Många genar
I november 2014 skedde en dödsolycka vid tågstationen i Västanfors, Fagersta. När en ung tjej skyndade sig ut till mittplattformen för att hinna med tåget blev hon påkörd av ett godståg.
Efter den tragiska olyckan höjdes säkerheten. Övergången försågs med både bommar och ljud- och ljussignaler som varnar för ankommande tåg. Men trots det får själva mittplattformen folk att gena över spåret för att hinna med tågen.
– Så sent som i förrgår höll det på att ske en allvarlig olycka här när någon genade under bommen, säger en man som SVT Västmanland träffar på perrongen.
Nu vill Trafikverket ta bort mittplattformen och istället använda perrongen närmast stationshuset för persontrafik. Men åsikterna går isär kring förslaget.
När ska säkerheten höjas i Hökmora, Husta och Västanfors? I klippet får du veta mer om åtgärderna.